Kun kesä alkaa olla lämmin muisto vain ja pimenevät illat tuovat koleat tuulet mukanaan, olen tavallisesti suunnannut askeleeni keittiön kaapille tarkistamaan, mitä vitamiineja ja lisäravinteita hyllyn päältä vielä löytyy edellisen talven jäljiltä.

Pärjäilen oikein hyvin jouluun asti kesän aikana tankatuilla energioilla sekä joulutunnelmaa fiilistellen, mutta viimeistään tammikuussa kaamos on iskenyt raukkamaisesti takavasemmalta ja saanut niskaotteen jaksamisesta. Ja sitä enemmän ärsyttää, jos mitään pelastavaa lämpöistä aurinkolomamatkaakaan ei ole tiedossa!

Vitamiineja kuuriluontoisesti

Olen jo muutaman vuoden ajan taistellut talviapatiaa vastaan vitamiinikuureilla, joiden popsimisen aloitan jo alkusyksystä. Mielestäni koen jaksavani arjessa hitusen paremmin vitamiinien voimalla. En tiedä, onko kyse placebo-efektistä, mutta kyllähän kuurit ovat myös siinäkin tapauksessa ajaneet asiansa!

Vitamiinicocktailini sisältävät tavallisesti vuorollaan:

  • Monivitamiinia
  • Omega 3:a
  • D-vitamiinia
  • Rautaa + C-vitamiinia
  • Sinkkiä
  • Magnesiumia.

Lisäksi saatan syödä myös maitohappo- ja spirulinakuureja, vähän fiiliksen mukaan. Esimerkiksi viime talvena smoothien seassa katosi parempiin suihin puoli litraa kuivattua tyrnimarjajauhettakin, mitä en tavallisesti syö ollenkaan.

Hoitoalalla työskentelevä äitini jaksaa naputtaa etenkin tuon D-vitamiinin syömisestä talvisaikaan, joten vinkkinä, jos et jaksa yhtäkään pilleriä sisällyttää mukaan arkirutiineihisi, niin vähintäänkin deetä kannattaisi kuitenkin opetella syömään osan vuodesta.

Kesällä pidän taukoa vitamiineista, koska mielestäni niitä ei ole välttämättä hyvä syödä taukoamatta vuoden ympäri. Uskon, että aurinko sekä kesän antimet tarjoavat samat, ellei jopa paremmat hyödyt kuin mitä purkista saisi!

Kannattaisiko kuitenkin selvittää, mitä oikeasti tarvitsen?

En kuitenkaan tiedä, kuinka hyvä idea erilaisia vitamiineja ja lisäravinteita on popsia fiiliksen mukaan, vaan eikö niitä pitäisi hankkia nimenomaan tarpeeseen? Vaikka ei kai niistä etenkään kuuriluontoisuuden vuoksi voi mitään suurta haittaakaan olla? Olen kuitenkin miettinyt, että minun kannattaisi hakeutua johonkin monipuoliseen terveystarkastukseen, jossa otettaisiin esimerkiksi perusverenkuva ja nähtäisiin, onko minulla todellisuudessa mitään puutostiloja ja millaista boostia ihan oikeasti tarvitsen.

Aika hullua, että en ole todellakaan enää mikään teini, mutta en ole ikinä joutunut tai päässyt mihinkään tutkimuksiin joitain perus työhöntulotarkastuksia lukuunottamatta! Tämä seikka kieltämättä vähän mietityttää ja että pitäisikö asialle tehdä jotain.

Olisi kiva kuulla, onko sinulla jotain tiettyjä vuodenaikojen mukaan vaihtuvia rutiineja? Syötkö esimerkiksi vitamiineja tai lisäravinteita kausiluonteisesti niin kuin minä?

1 thought on “Pilleriä pimeneviin iltoihin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.