Vallitsevasta tilanteesta johtuen olen ollut mieheni kanssa viimeksi poissa kotoa varmaankin edellisenä kesänä, jolloin teimme viikon mittaisen lomamatkan anoppilan kesämökille. Kaikki muut lomapätkät kesän jälkeen olemmekin tainneet viettää kotona. Nyt keväällä pääsiäisen lähestyessä päätimme jälleen ottaa pienen työbreikin, mutta ainakin itselläni viikon-pari kotona istuminen alkoi jo tässä kohtaa hiukan kypsyttää takaraivossa. Miten olisi mahdollista lomailla arkirutiineja rikkoen poissa kotoa ilman, että lähtee matkalle, tapaa ihmisiä tai menee jonnekin tekemään jotain kivaa aktiviteettia?

Turistina omassa kaupungissa

Sitten minulla välähti: Olen kerran viettänyt mieheni kanssa mini-viikonloppuloman ystävänpäivänä, kun varasin meille Helsingin keskustasta hotellin yöksi ja kävimme teatterissa sekä ravintolassa syömässä. Muistaakseni reissu oli oikein onnistunut ja virkisti molempia. Yhden yön staycation olisikin meille aivan täydellinen loma-aktiviteetti tähän kohtaan, eikä kissallekaan tarvitsisi metsästää hoitajaa lyhyellä varoitusajalla.

Koska suorastaan rakastan hotelleja, mutta etenkin koska kaikki muu tekeminen oli tällä kertaa poissuljettua, käytinkin tavallista enemmän aikaa eri hotellivaihtoehtojen vertailuun, jotta huoneemme olisi varmasti viihtyisä ja siellä olisi kiva viettää aikaa. Päädyin varaamaan Lapland Hotels Bulevardilta Arctic DeLuxe -huoneen, koska ajattelin, että Lappi-teema voisi olla ihan hauska (emme ole käyneet Lapissa aikoihin) ja koska huoneeseen kuului amme: Saisimme siis järjestettyä myös oman pienen mini-spa -hetken ilman, että koko huoneesta tarvitsisi poistua minnekään. Lisäksi oli tärkeää, että aamiaisen sai tilattua huoneeseen, koska mielestäni aamiainen on todella tärkeä osa koko hotellikokemusta.

Kun kirjauduimme hotelliin sisään, niin satuin kiinnittämään huomiota siihen, että aulassa vuoroaan odotti useampikin meidän ikäluokkaa edustava pariskunta. Ihmiset kaipaavat varmasti jo kuumeisesti edes jotain arkipäivistä poikkeavaa pientä tekemistä, joten en siis ollutkaan ainoa, jolla oli tullut mieleen viettää pääsiäislomaa hotellissa!

Oma pesä ja mini-spa!

Meidän huoneemme oli todella ihana ja viihtyisä! Valaistukseen, huonekaluihin ja materiaaleihin oli todella panostettu, eikä Lappi-teemaa oltu vedetty liian överiksi. Spa-osasto vei melkein puolet koko huoneen pinta-alasta ja siellä oli myös lattialämmitys, niin luksusta! Lasiseinä erotti huoneen ja kylppärin toisistaan, mikä toi tilan tuntua, ja esimerkiksi makkarin puolella olevaa telkkaria pystyi katselemaan mukavasti vaikka ammeessa rentoutuessaan.

Meillä ei ole kotona ammetta, joten halusin todellakin hyödyntää tämän tilaisuuden ja pyörähtää Lushissa ostamassa kylpypalloja iltaa varten. Koska kello alkoi olla jo paljon, jalkauduimme ihan muina turisteina takaisin kadulle ja kävimme ensin Lushissa tutustumassa kylpytuotteisiin. Mielestäni Lush on oikea aikuisten karkkikauppa, joten onneksi meillä oli hyvät myyjät apuna, koska olisin muuten varmaan seonnut niiden kaikkien ihanien tuotteiden keskellä ja shoppaillut pari kylpypalloa varastoonkin, vaikka meillä ei tosiaan ole edes sitä ammetta kotona.

Valitsin itselleni ruusuntuoksuisen ja kosteuttavan Rose Jam Bubbleroon -kylpyvaahdon ja mies päätyi kuplivan persikkaiseen Dragon’s Egg -kylpypalloon. Lisäksi heräteostoksena matkaan lähti vielä Beauty Sleep -kasvonaamio. Paluumatkalla poikkesimme myös Stockan Herkussa ostamassa pientä naposteltavaa ja sitten olikin aika suunnata kipin kapin takaisin nauttimaan hotellielämästä.

Koska söisimme aamulla Lappi-teemaisen aamiaisen, niin päätimme tilata jotain ihan muuta ruokaa päivälliseksi, minkä sai tilattua kätevästi huoneeseen Woltin kautta. Sitten olikin aika laskea vedet ammeeseen, ihmetellä kylpytuotteiden sulamista veden sekaan, levittää kasvonaamio, laittaa musiikit soimaan ja ottaa virvokkeita käden ulottuville. Ilta kului kyllä todella nopeasti, eikä aika ehtinyt todellakaan käydä pitkäksi.

Seuraavana aamuna ehdimme heräillä kaikessa rauhassa peittojen ja tyynyjen seasta, kunnes huonepalvelu toi aamiaistarjottimen huoneeseen. Meidän valitsemamme menu sisälsi seuraavaa:

Annokset olivat maistelumenun kokoisia, eli kaikkea jaksoi maistaa ja lautaset tuli syötyä tyhjäksi ilman, että aamiaisen jäljiltä olisi ollut aivan ähkytäynnä, mikä oli mielestäni vain hyvä asia.

Rento ja levännyt olo

Sitten olikin aika kerätä huoneeseen levinnyt omaisuus takaisin kasaan ja suunnata kotia kohti jatkamaan lomailua! Kotona mietimme vielä, että kylläpä tämä staycation olikin hyvä idea ja että ainakin meitä se rentoutti ja piristi todella paljon. Voin myös suositella Bulevardin Lapland Hotellia juuri tämän tyyppiseen lomailuun, ainakin meille se toimi loistavasti.

Pitää myös jatkossa ehdottomasti muistaa hyödyntää viikonloppuvapaitakin, ja lähteä vaikka vain päiväksi jonnekin kylpylään poreiden keskelle kellumaan. Ei sen vapaa-ajan tekemisen tarvitse aina olla niin erikoista tai vaatia paljoa aikaa ja rahaa. Pienetkin hemmotteluhetket ehtivät tuulettaa ajatuksia sopivasti.

Oletko sinä harrastanut paljon viikonloppulomailua, tai saitko tästä jutusta ehkä kipinän varata itsellesi pienen hotelliloman? Onko sinulla jotain erityisen mieleenpainuvia lomamuistoja paikoista tai aktiviteeteista, joista haluaisit vinkata myös minulle kommenttikentässä?